De verjaardag van Vincent van Gogh

    Direct aan de slag met de canon in de klas
    Ons kleine kikkerlandje heeft een rijke historie die op allerlei manieren in de klas aan bod kan komen. De Nederlandse canon beslaat vijftig nationale vensters die zijn opgenomen in de kerndoelen voor Geschiedenis. Met mogelijkheden te over voor creatieve dwarsverbanden tussen de vakken.

    Een leuke manier om in de klas met de canonvensters aan de slag te gaan, is de historische kalender op entoen.nu. Elke dag van het jaar geeft de kalender een of meerdere historisch feiten die samenhangen met een van de vijftig vensters. Soms is zo´n gebeurtenis een aardige aanleiding om in de klas een paar minuten bij stil te staan; een andere keer zijn er voldoende aanknopingspunten om een hele les aan te besteden, of op excursie te gaan.

    De verjaardag van…
    Onlangs bijvoorbeeld was het de verjaardag van Vincent van Gogh, geboren in 1853. Eerst even hoofdrekenen: hoe oud zou de schilder dit jaar geworden zijn? En wie kan een schilderij van Vincent van Gogh beschrijven? Klopt de beschrijving met de afbeelding van het schilderij (die je eventueel via de site op het digibord kunt laten zien)? En wie weet hoeveel schilderijen Van Gogh heeft verkocht tijdens zijn leven? En hoeveel zijn schilderijen vandaag de dag waard zijn? Wie bepaalt eigenlijk de waarde van schilderijen? Dat zijn zo wat vragen waarmee je met behulp van de canonwebsite in vijf à tien minuten een leergesprekje kunt voeren. Je kunt ook doorklikken naar informatie over bijvoorbeeld musea, boeken en films over de schilder, en natuurlijk vind je er afbeeldingen van zijn werken.

    Voorlezen
    Een stukje voorlezen is een didactische methode waarmee je een paar vliegen in een klap kunt slaan. In de afdeling Boeken en films staat bij elk canonvenster een keur aan mogelijkheden, gerangschikt op de leeftijd van de doelgroep. Het lezen van een prikkelend fragment hecht zich in de hoofden van de leerlingen aan dit historische onderwerp. En bovendien zijn er bij onderwerp vast wel een paar leerlingen die dat boek zelf wel eens zouden willen lezen…

    Kant-en-klare vensterles
    Een hele les over Vincent van Gogh kan natuurlijk ook. Bij veertig van de vijftig vensters zijn inmiddels kant-en-klare vensterlessen beschikbaar van een lesuur per stuk. Er is ook een vensterles Vincent van Gogh. De kern van elke vensterles bestaat uit een digitale vensterplaat met aanklikbare informatieblokjes met clips, afbeeldingen en tekstjes. De vensterplaat kan klassikaal ingezet worden als vertel- of ontdekplaat. Of leerlingen kunnen de plaat zelfstandig of in groepjes verkennen. Zo is elke les eenvoudig af te stemmen op de behoeften en mogelijkheden van je groep. Bij elke vensterles hoort een digitaal werkblad en een docentenhandleiding, die je gratis van de site kunt plukken.

    Vakoverstijgend
    In aanvulling op de gewone lesmethodes biedt entoen.nu een schat aan didactisch verantwoord materiaal om je lessen mee te verrijken en leerlingen enthousiast te maken. Daarbij is de canon ook heel geschikt om vakoverstijgend mee te werken. Je kunt bijvoorbeeld De Beemster en de eerste spoorlijn aan bod laten komen bij aardrijkskunde; ‘Hebban olla vogala …’ en Annie M.G. Schmidt bij Nederlands; en Rembrandt en De Stijl bij de kunstlessen.

    Het is niet nodig om de canononderwerpen in chronologische volgorde te behandelen. Heen-en-weer springen over de tijdbalk heeft zelfs didactische voordelen. En met behulp van de tijdlijn – op de canonwandkaart of op het digibord – zorg je voor de nodige samenhang.