Storytelling in het onderwijs

    Het vertellen van verhalen ofwel storytelling is een oeroude manier om informatie en gevoelens te delen. Verhalen vertellen is niet alleen geschikt voor kinderen, maar voor alle leeftijden. In het onderwijs kan het worden gebruikt als didactisch middel en als kunstvorm. Het is een vaardigheid die leerkrachten én leerlingen kunnen inzetten en ontwikkelen.

    Kennis, emotie, geheugen
    Verhalen zetten abstracte en complexe idee├źn om in beelden waarbij tegelijkertijd de linker- en rechterhersenhelft worden aangesproken. Hierdoor versmelten kennis en emotie. Storytelling kan veel doeleinden hebben, zoals empowerment, mentaliteitsverandering en marketing. Verhalen stimuleren het geheugen van mensen met dementie en leren kinderen om goed te luisteren. Uit onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat verhalen vertellen leesbevorderend werkt, vooral als kinderen ook zélf leren vertellen.
     
    Op Cultuurplein is een artikel over storytelling gepubliceerd waarin meer wordt vertelt over
    - Vertellen als didactisch middel 
    - Vertellen als kunstvorm
    - Vertellen als vaardigheid
    en waar allerlei linkjes te vinden zijn naar allerlei leuke websites en artikelen.