UkuleleInDeKlas

    UkuleleInDeKlas biedt interactieve muzieklessen aan met behulp van ukulele en digitaal schoolbord (digibord). De juf of meester hoeft niet per se muzikaal te zijn om muziekles te geven dankzij het interactieve lesprogramma. De les kan via een digibord gegeven worden en de leerkracht kan eventueel thuis alvast een liedje proberen. Extra kosten voor een externe muziekdocent zijn niet noodzakelijk.

    Een voorproefje van het interactieve lesprogramma is te zien op www.ukuleleplayalong.nl/school. Het is eenvoudig: je klikt een liedje aan en de ukulele op het digibord laat zien welk akkoord je moet spelen en hoe je deze moet pakken. In heel veel liedjes zitten maar twee of drie akkoorden en deze kunnen binnen een paar minuten al worden gespeeld. Men kan zien hoe de vier verschillende snaren samen een akkoord vormen en hoe dit akkoord met één vinger veranderd kan worden. Ukulele spelen is zo gemakkelijk dat echt iedereen het kan leren! Langzaam wordt de moeilijkheidsgraad opgebouwd met verschillende kinderliedjes en de ukulele playalong kan met verzoeknummers van kinderen zelf worden aangevuld. Het lesmateriaal op de hierboven genoemde website is in eerste instantie ontwikkeld voor een groot ukulele project op basisscholen in Oost Groningen waar een orkest van 300 kinderen enkele liedjes moest leren spelen.

    UkuleleInDeKlas heeft inmiddels op een aantal scholen lesgegeven. Kinderen vinden het ontzettend leuk, doen erg gemotiveerd mee en leren snel. In vooral Angelsaksische landen, zoals Canada, Australië en Nieuw Zeeland, USA, maar ook in Frankrijk, Duitsland en Zweden zijn er veel ‘ukulele op school’ projecten met als resultaat vele schoolorkesten en uitwisseling van leerervaringen via websites. In Groot Brittannië zijn muzieklessen met ukulele op basisscholen inmiddels onderdeel van het nationale onderwijs curriculum.

    UkuleleInDeKlas wil basisscholen voorzien van ukuleles en een digitaal interactief muziekles programma in combinatie met workshops voor de leerkrachten. De scholen kunnen hiermee hun leerlingen zelf weer een complete muziekles aanbieden - met instrument en zang - iets simpels waarmee leerkrachten weer vertrouwd raken met en lol krijgen in het geven van muziekles op school.