Kunst en Cultuur op Basisschool Zeelsterhof

    Voorbeeld van hoe een school een doorgaande leerlijn kunst en cultuur heeft gewaarborgd
    Dit schooljaar is basisschool Zeelsterhof uit Veldhoven gestart met een integraal aanbod van lessen Kunst en Cultuur voor de groepen één tot en met acht. Hiermee wordt een doorgaande leerlijn van de kunstdisciplines gewaarborgd.

    De aanpak is vooral de verdienste van Marianne Mandigers, werkzaam als vakleerkracht handvaardigheid op Zeelsterhof. Samen met collega Kim Petersen volgde ze vorig jaar de cursus voor Interne Cultuur Coördinator en schreef ze een beleidsplan kunst en cultuur voor Zeelsterhof.

    De leerlingen zijn heel enthousiast. Een van hen vertelt: "Wij hebben filmlessen gevolgd dat was erg leuk. We mochten een verhaal schrijven en daarvan een film maken. We hebben geleerd altijd door te filmen, totdat de persoon of het ding buiten beeld is. Ook leerden we niet te veel te schudden om onscherpe beelden te voorkomen.”

    "De kinderen kregen voorheen negen weken per jaar lessen handenarbeid in combinatie met techniek”, vertelt Marianne, "maar door de aandacht voor techniek was er steeds minder tijd beschikbaar voor ‘beeldelementen’, zoals compositie, ritme, klank en kleur. Dat vonden we een gemis. We wilden een aanpak waarin alle kunstdisciplines aan bod zouden komen, verdeeld over de verschillende beeldelementen.”

    De wens lag er, maar de vertaalslag naar een werkbaar schema bleek nog niet zo eenvoudig. Hoe verdeel je muziek, drama, 2D, 3D, literatuur, fotografie en dans over de verschillende beeldelementen én over de verschillende groepen? Marianne: "Ik heb veel hulp gehad van Ot Ottenheim, coördinator van Marktplaats Cultuureducatie Veldhoven. Hij maakte een schema, bestaande uit vier lesblokken per jaar met (drie lessen) per onderwerp per groep. In het schema komen alle kunst en cultuurdisciplines terug, verdeeld over de vier beeldelementen.”

    Om het voor kinderen inzichtelijk te maken hangt het schema op een muur bij de ingang van het handvaardigheidlokaal: kleurrijke lijstjes met kleine animaties, tekeningetjes of korte teksten beelden het ritme en verloop van de lesblokken uit. Sommige lessen volgen de leerlingen bij de vakleerkracht, andere bij hun eigen leraar of lerares. Doordat docenten in deze aanpak niet steeds zelf het wiel hoeven uitvinden, maar lessen kunnen geven die Marianne en haar collega hebben voorbereid, krijgen Kunst en Cultuur een vast plaatsje in het lesprogramma. "We nemen veel werk uit handen en leveren hapklare brokken aan. Daardoor is de drempel laag.”