Onderzoek effect beeldende beschouwingslessen

    Hoe reageren kinderen uit groep 5 op kunst tijdens hun eerste beeldende beschouwingslessen? Wat nemen ze dan waar? Hoe interpreteren en waarderen ze kunst? En wat zijn hun esthetische voorkeuren? Docent Jan Huitema was hier benieuwd naar en ging op zoek. De resultaten van dit onderzoek verwerkte hij in zijn masterscriptie ‘Wow, vet cool!’.
     
    Effecten lessen beeldende kunstbeschouwing
    Binnen het onderzoek is gekeken hoe de waarneming, interpretatie en waardering van kinderen uit groep 5 is veranderd na tien lessen beeldende kunstbeschouwing. Zowel cognitief als affectief hebben de leerlingen in de onderzoeksperiode een verandering doorgemaakt. Uit het onderzoek kan het volgende geconcludeerd worden:
     
    - De kinderen zijn bewuster gaan waarnemen en interpreteren;
    - De kinderen maken in de waardering voor kunst heldere persoonlijke keuzes en kunnen deze beargumenteren;
    - De kinderen hebben een waardering laten zien voor het aspect stijl en interpretatie;
    - Meningen werden gevormd, bijgesteld en gedeeld met de anderen;
    - Ook het creatief en actief verwerken kreeg door de kunst beschouwing een extra impuls;
    - De betrokkenheid van de leerlingen bij de lessen was zeer groot; Beeldende kunst geeft gemakkelijk een toegang en een opening voor een gesprek en discussie;
    - Kunst beschouwen leent zich gemakkelijk tot combinaties met andere vakken. In interdisciplinariteit krijgen thema’s meer verdieping en inhoud. 
     
    > Bron: Cultuurplein. Klik hier voor het volledige bericht en diverse downloads m.b.t. dit onderzoek.